MOOC – MassivelyOpenOnlineClasses

I forrige innlegg skrev jeg om hvordan den digitale verden har utviklet seg og hvordan den endrer samfunnet vårt. Overgangen til digitalt nettsamfunn har vært merkbar. Vi utvikler oss, tilpasser oss slik dagens samfunn er blitt, og noe av det som har endret seg drastisk er informasjonsflyt og informasjonsdeling. Vi kan tilegne oss ny lærdom på en enkel og rask måte.

En av nyskapingene i det digitale nettsamfunnet er delte ressurser slik som MOOC. MOOC står for MassivelyOpenOnlineClasses og er kort og enkelt en type nettbasert kurs med deltakelse i stor skala og åpen tilgang via web. Det er en ny utvikling i området fjernundervisning. Man kan finne slike nettbaserte kurs på ulike eliteuniversiteter i USA (som Harvard og Stanford), som raskt har blitt en farsott her.

Men utdannings institusjoner i Norge tilbyr ikke slike kurs innenfor høyere utdanning. Hvorfor ikke? Hva er det som gjør at Norge ikke henger seg på?

Når man tar høyere utdanning i Norge i dag, så er man ansvarlig for egen læring. Med slike nettbaserte kurs er det kanskje enda vanskeligere å kvalitetssikre utdanning ved de forskjellige instituttene. Hvilke krav skal man sette til deltakerne? Holder det med de samme kravene (obligatoriske innleveringer og oppgaver) som man har ellers i høyere utdanning? Hva med eksamen? Det holdes jo hjemmeeksamen i en rekke fag allerede, er dette nok? Og passer slik nettbasert kursing for alle typer fag? Selvfølgelig finnes det flere utdanninger hvor man møter utfordringer som ikke kan utføres over nettet, slik som praksistid til en sykepleier eller veterinær. Men de rent akademiske utdanningene burde vel ha et slikt tilbud?

Slik jeg ser det finnes det både positive og negative sider med slike kurs, men det er absolutt flere postive sider. Man må ikke være fysisk tilstede på slike kurs, man kan være hvor som helst i verden og likevel være deltaker. Det eneste man trenger er tilgang til nettet. Dette gjør at man får et mye større utdanningstilbud, man kan delta i kurs som gjerne ikke tilbys der hvor en bor. Utdannelse blir ikke begrenset til det fysiske klasserommet. Det er heller ikke begrenset med plass og man utdanner mange flere om gangen. Dessuten er de fleste MOOC’s gratis.

Etter min mening er dette noe norske utdannings institusjoner burde absolutt henge seg på. Og jammen har ikke selveste Arne Krokan, min dyktige (og ikke minst «digitalt oppdaterte») kursansvarslige bestemt seg for å tilby kurset Teknologiutvikling og samfunnsendring ved NTNU som MOOC fra våren 2013 (les mer om det her!). Så da er jeg spent på utviklingen, kanskje andre høyskoler i Norge også får opp øynene for dette?

1 thought on “MOOC – MassivelyOpenOnlineClasses

  1. Pingback: Paradigmeskifte | camkah

Leave a comment